dinsdag 7 september 2010

Op een klein stationnetje

In de vakantie ben ik met de hispeed naar Brussel geweest. Veel mensen hadden hun laptop op schoot want er was wifi ( draadloos internet) in de trein. Ik heb lekker gelezen. Als ik in de auto een boek lees word ik soms misselijk. In de trein heb ik daar geen last van.
Ik vind het leuk om met de trein te reizen. Als de trein tenminste op tijd rijdt. Want dat gebeurt jammer genoeg niet altijd. Er is nu een proef waarbij de trein in de spits elke tien minuten rijdt. Dan hoef je niet meer bang te zijn om de trein te missen want er komt al heel snel een andere trein.

Treinen gaan steeds sneller rijden.
In 1839 reed de eerste stoomtrein in Nederland tussen Amsterdam en Haarlem. De mensen moesten erg aan de trein wennen en waren er zelfs een beetje bang voor.
In 1908 reed de eerste elektrische trein tussen Rotterdam en Scheveningen. Een elektrische trein kan ongeveer 180 km per uur rijden.

De hogesnelheidstrein van tegenwoordig heeft zelfs een snelheidsrecord van bijna 575 km per uur gehaald.

Leuk om te bezoeken is het Spoorwegmuseum in Utrecht.

1 opmerking:

Anoniem zei

Kun je ook met de fiets naar het spoorwegmuseum of moet je met de trein?