dinsdag 22 januari 2013

2013 jaar van het voorlezen

Meestal denk je bij voorlezen aan voorlezen voor kleine kinderen zoals kleuters en peuters. Of leest jouw vader of moeder elke avond voor je naar bed gaat een verhaal voor? Dat hoop ik wel, want voorlezen is niet alleen leuk om naar te luisteren maar bovendien knus en gezellig.
Mijn juf op school las vaak voor en dat vond ik altijd super leuk. Niet alleen omdat ik de verhalen mooi vond maar je hoefde dan geen sommen of taal te maken. Als het boek uit was ging ik het bij de bibliotheek lenen om het zelf nog een keer te lezen.
Je kunt baby's al voorlezen maar ook in bejaardenhuizen wordt voorgelezen aan ouderen. Voorlezen is echt niet kinderachtig maar leuk voor iedereen.
Heel vroeger toen er nog geen tv of radio bestond vertelden mensen elkaar zelf verzonnen verhalen of verhalen die steeds doorverteld werden. Dat waren volksverhalen of sagen en legenden.
Eigenlijk is bijna elk mooi boek geschikt om voor te lezen. Als het verhaal niet uit is ga je de volgende keer gewoon verder.

Op het filmpje vertelt een schrijver over zijn boek en hij wil hij iets voorlezen, maar wat er dan gebeurt......

Geen opmerkingen: