maandag 26 januari 2015

De maanden van het jaar


Vind jij het ook zo lastig om de maanden van het jaar te onthouden? Je moet ook onthouden hoeveel dagen die maanden hebben. Ik leerde vroeger een versje uit mijn hoofd en ik vergiste mij daarna nooit meer. Als ik niet wist hoeveel dagen een maand had zei ik in gedachten dit versje op:

dertig dagen heeft november
april juni en september
de anderen hebben er dertig en één
behalve februari alleen
die heeft er vier keer zeven
en om de vier jaar
één daarneven.

Met één daarneven wordt bedoeld dat februari om de vier jaar één dag extra heeft: vier maal zeven en één.

Handige sites om de maanden van het jaar te oefenen zijn:
computermeester maanden-van-het-jaar.
praktijkonderwijs maanden van het jaar


Op kalendermaanden en onze taal: namen van maanden vind je de herkomst en bijnamen van alle maanden.

1 opmerking:

Anoniem zei

Handig dat youtube filmpje!