maandag 15 juni 2009

Mussen houden van appeltaart

Er komen steeds minder mussen in Nederland. Toch zie ik ze in mijn tuin nog vaak. Soms komen ze gewoon op de tafel zitten. Een paar dagen geleden zat ik op een terrasje en een mus kwam mijn laatste restje appeltaart opeten. Dat was een grappig gezicht. Ik heb heel voorzichtig foto's genomen. Van die foto's heb ik het volgende filmpje gemaakt.



Er komen steeds minder plaatsen waar mussen hun nesten kunnen maken. Zij maken hun nesten onder dakpannen of in holletjes in muren. De dakpannen en daken die tegenwoordig worden gebruikt bij de bouw van huizen, zijn niet geschikt om een nest te maken. Veel mensen hebben tegels in hun tuin en nog maar weinig gras en bomen. Dat is niet prettig voor mussen. In grote steden zie je al bijna geen mussen meer. Gelukkig zijn ze in Almere nog wel te vinden!

Geen opmerkingen: