zondag 10 januari 2010

Brrrrr....koud.......

Wat een mooi gezicht die sneeuw overal. Dit weekend is het wel erg koud. Als je je goed aankleedt valt de kou eigenlijk wel mee. Heerlijk om een sneeuwwandeling te maken. Ik heb tijdens die wandeling heel veel foto’s gemaakt.
Maar waar komt die sneeuw toch allemaal vandaan? Dat heb ik maar eens opgezocht: waar komt sneeuw vandaan

Ik was ook benieuwd hoe natuurijs ontstaat. Ik vind het nog wel erg gevaarlijk om zomaar het ijs op te gaan. Het lijkt mij op veel plaatsen nog niet dik genoeg. Vooral ijs waar veel sneeuw op ligt kun je niet vertrouwen. Hoe ijs ontstaat heb ik ook opgezocht: hoe ijs ontstaat

Weet je wat lekker is met dit koude weer? Erwtensoep. Dat heb ik vandaag gegeten. Het hele huis ruikt naar die erwtensoep. Je krijgt er honger van. Heerlijk als je thuiskomt en je hebt het koud.

Als je gruwt van erwtensoep is warme chocolademelk ook goed om weer lekker warm te worden.

Met die warme chocolademelk op de bank een boek lezen is heerlijk.



Een boek dat goed bij de koude winter past is

De Kinderen van de grote Fjeld, geschreven door Laura Fitinghoff.

Het verhaal is al in 1907 geschreven, maar zo bewerkt dat het voor moderne kinderen nog steeds leuk is om te lezen. Het is een waargebeurd verhaal over zeven kinderen die een lange tocht door Zweden maken nadat hun moeder gestorven is. Gelukkig ontmoeten zij tijdens deze tocht veel mensen die hen willen helpen en vinden zij pleegouders.


Wil je een ander 'winterboek' lezen kijk dan eens op de tafel op de jeugdafdeling van de bibliotheek. Daar liggen heel veel boeken met winterverhalen en informatie over de winter.

Wintermop: een duizendpoot wilde gaan schaatsen. Toen hij zijn schaatsen eindelijk aan had was het al zomer....

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo mevrouw of meneer. Dat is wel een heel oud boek. Bent u zelf ook al zo oud? Eet u daarom veel erwtensoep? Wij eten het bijna nooit want mijn broetje lust het niet. Ik heb wel al geschaatst. Heeft u vroeger geschaatst met een stoel voor u? Dat zie je wel eens op heel oude plaatjes. Ik vind dit een hele leuke site hoor. Nou daag tot de volgende keer.

Anoniem zei

Hallo anoniem,
Ik denk eigenlijk dat jij geen kind bent want dan mag je vast niet zo laat opblijven op donderdagavond. Ik ken veel kinderen die erwtensoep erg lekker vinden. Anders drink je toch chocolademelk, ook lekker. Veel sprookjes zijn al heel lang geleden geschreven en nog steeds leuk om te lezen. Dat een boek lang geleden geschreven is maakt dus niet zoveel uit. Ik heb nooit geschaatst achter een stoel maar eigenlijk is het best handig om het zo te leren, vind je niet?