vrijdag 9 januari 2009

Winterijs

Eindelijk weer eens zo’n koude winter als vroeger. Dat zeggen oudere mensen tenminste. Ik ken iemand die altijd als het vriest vertelt dat hij vroeger als kind met zijn tong aan de brug zat vastgevroren. Hij likte het ijs van de brug en het vroor zo hard dat zijn tong vastvroor. De brugwachter moest een emmer warm water over zijn tong gooien om de tong weer los te krijgen. Geloof jij het?

Ik vertel dit omdat ik het over mijn favoriete jeugdboek wil hebben:

WINTERIJS geschreven door PETER VAN GESTEL.

Het verhaal speelt zich af vlak na de tweede wereldoorlog.
Thomas zwerft vaak in zijn eentje door de stad. Zijn moeder is gestorven en aan zijn dromerige vader heeft hij niet zoveel. Als Thomas via zijn vriend Zwaan diens nichtje ontmoet, is hij meteen stapelverliefd op haar. Dan gaat hij een tijdje bij Zwaan en zijn familie wonen en leert hoe het is als je slachtoffer bent van de oorlog.

Ik vind het bijna het mooiste boek dat ik ooit gelezen heb. Ik heb het zelfs al twee keer gelezen. Ik ben benieuwd wat jij er van vind. Het boek is voor kinderen vanaf ongeveer 10 jaar maar ook veel volwassenen zullen het heel mooi vinden.
Peter van Gestel heeft met dit boek enkele prijzen gewonnen waaronder een gouden griffel.

Geen opmerkingen: